Kommunikasjon og informasjon

2022 06 09 Antidop Manus Kort 1 1778
Kampanjen "SNAKK OM DOPING" var vår store digitale satsing for folkehelse i 2022.

Innhold på sosiale medier har blitt den viktigste kanalen for å nå ut til mange av målgruppene våre. I 2022 nådde vi over én million personer med innholdet vårt.

Vi har satset stort på å nå ut med folkehelsedelen av arbeidet vårt digitalt i 2022. Spesielt med den store videosatsingen vår "SNAKK OM DOPING".

Kampanjen startet som et initiativ fra avdeling for folkehelse, ble utviklet sammen med kommunikasjon og etter hvert et produksjonsselskap. Resultatet ble ikke bare en hovedfilm, men en kampanje som inneholdt både kortere videosnutter, infografikker og en egen landingsside på antidoping.no.

Vi nådde over 150.000 foreldre med tenåringsbarn med målrettet annonsering for filmen på Facebook, Instagram og YouTube. Vi har også fått eksempel på at filmen virkelig kan få betydning. En senterleder på et treningssenter i Rent Senter-programmet tok kontakt oss etter å ha sett filmen. Hun fortalte at hun kjente igjen mange av ungdommene på senteret sitt i filmen, og at den hadde gitt sterkt inntrykk. Nå ville hun vite hvordan hun kunne bruke Rent Senter-programmet til å forebygge på senteret sitt.

Vi håper på enda flere eksempler som dette. Gode og sterke historier fortalt på rett måte kan få stor betydning, og vi ser at forebyggingsarbeidet i stadig større grad skjer gjennom kommunikasjonsvirkemidler og via sosiale medie-kanaler.

Rent Senter har også blitt lansert i ny drakt høsten 2022. Vi har produsert en god del videoinnhold som både skal ligge i portalen, men har også fått kortere versjoner tilpasset sosiale medier. Her har både senterledere, medlemmer og bransjeledere bidratt med sine meninger og tanker om hvilke verdier de står for og hvorfor de er med i Rent Senter-programmet.

Her har flere av de store treningssenterkjedene som SATS og EVO vært med som samarbeidspartnere på innleggene på Instagram. Det har ført til at vi har nådd ut med innholdet langt utover vår egne følgere.

I Antidoping-podden har vi også hatt flere episoder rettet mot folkehelseporteføljen vår. Vi dro til Vinstra for å møte spesialsykepleier Nina som først etter et seminar med ADNO forstod at hun måtte spørre om doping. Nina fortalte i podkasten hva hun og kommunen hadde fått ut av nettopp dette.

Vi fikk besøk av Joacim Øien som fortalte sin historie om muskeldysmorfi og hvordan samtalene med Dopingkontakten hjalp han til å si nei til steroider.

Og vi diskuterte hvordan treningssenterbransjen kan ta vare på nye og yngre ungdommer på en best mulig måte, med bransjedirektør Mee Eline Eriksson og PT-sjef i Fresh Fitness, Jørn Stian Dahl.

På Instagram har vi spesielt sett at vi har nådd treningssenterbransjen i stor grad. Både personlige trenere, ledere og medlemmer er opptatt å vise frem både kurs, diplom og at de støtter antidopingarbeidet.

Det har også gjort sitt til at vi har prioritert innhold mot denne målgruppa. Det kan f.eks være kunnskap om doping i infografikk eller videoinnhold.

I november deltok vi igjen på Helsedirektoratets "Styrkeuka" og SoMe-kampanje med emneknaggen #Hverdagssterk. Her utviklet vi eget innhold og satte det inn i en antidopingsammenheng. I år utfordret vi treningsprofil Sigvar Garfors som fortalte hva dette betød for han.

Vi startet året med rett i overkant av 4000 følgere på Instagram, og endte over 4900. Antall følgere er ikke det viktigste, men det betyr selvsagt at vi har større potensial til å nå ut til flere. På Instagram har vi som mål å publisere 3-5 innlegg i løpet av en uke.

Jørn Stian Dahl i Fresh Fitness var en av gjestene våre i Antidoping-podden med Rent Senter som tema.


Annonsering i sosiale medier har de siste årene bare blitt viktigere og viktigere for det forebyggende arbeidet vårt. Promotering av Dopingkontakten er nok den aller viktigste annonseringen vi gjør. Vi ser en klar sammenheng på aktivitet på chaten når vi har annonser gående og som treffer godt.

Når vi får meldinger som "fikk opp en annonse fra dere på Instagram" fra personer som tydelig har behov for en samtale om kropp, trening og doping, ser vi tydelig verdien av annonsering på sosiale medier.

I 2022 nådde vi over 1,1 million personer gjennom annonsering i sosiale medier, noe som er en oppgang på godt over 30 prosent.