Ren trening

Erfaringsmessig er det mange som velger å bruke dopingmidler fordi de ikke tror de kan oppnå gode resultater rent. Dette er en myte, da det er mulig å nå treningsmål helt uten negative bivirkninger eller lovbrudd.

Kombinasjoner med teoretisk og praktisk undervisning om ernæring, kropp og trening ser ut til å være effektivt for å forebygge doping (Goldberg et al., 1996).

Det kan samtidig være utfordrende å sette opp et treningsprogram helt selv uten trenings- og/eller ernæringsfaglig kompetanse. Nedenfor følger håndboken om Ren Trening der du kan lære mer om:

  • Hvordan trening kan påvirke helse, funksjon og prestasjon.
  • Hva som bestemmer effekten av trening
  • Treningsråd for økt styrke og muskelmasse
  • Treningsråd for bedret utholdenhet

Råd for effektiv styrketrening

• Tren hver muskelgruppe 2-3 ganger i uken

• Velg øvelser som involverer store muskelgrupper, gjerne baseøvelser som knebøy, markløft, benkpress, roing og nedtrekk

• Tren til utmattelse eller nær utmattelse

• Velg en belastning du klarer 8-12 ganger (8-12 RM), 2-4 serier

• Utover dette følges anbefalingene som gis i brosjyren Ren Trening

Referanser
Goldberg, L. et al. (1996). Effects of a multidimensional anabolic steroid prevention intervention: The Adolescents Training and Learning to Avoid Steroids (ATLAS) program. JAMA, 276, 1555-1562.