Organisasjon, personal, kontordrift og kvalitet

Antidoping 82
Antidopingpatruljen - ved Thea Langeland og Jan de Lange - på plass på NM-veka på Voss.

Etter et par år med begrensinger i aktivitet og mye hjemmekontor, var 2022 året der vi kunne reise ut og treffe folk og være mer på kontoret igjen.

Organisasjon
Administrasjonen i Antidoping Norge er organisert i tre fagavdelinger: Kontroll og påtale, forebygging og folkehelse og internasjonalt og medisinsk. Administrasjonsenheten og kommunikasjon fungerer som støttefunksjoner til de tre fagavdelingene. I tillegg er det etablert en stilling som forskningssjef som ivaretar forskningsporteføljen og oppdragsvirksomheten.

Ledergruppen i organisasjonen består av syv personer: Daglig leder, avdelingslederne for de tre fagavdelingene, leder av enhetene administrasjon og kommunikasjon og forskningssjefen.

Personal og personalutvikling
Et tilbakeblikk på de siste årene viser at det er større utskiftning i arbeidsstokken enn det vi har vært vant med. Dette er naturlig all den tid vi har blitt en større organisasjon og gjenspeiler også trenden generelt i samfunnet. Med erfaring i de siste par årene er det grunn til å forvente 8-12 slike prosesser i løpet av et år, inkludert timelønnet deltidspersonell.

ADNO søker å være en attraktiv arbeidsplass for nåværende og nye arbeidstakere. I 2022 er det jobbet med personaladministrative rutiner, lønns- og personalpolitikk og nye rutiner for mål- og utviklingssamtaler. Dette arbeidet videreføres i 2023.

I 2022 ble det dessuten etablert et arbeidsmiljøutvalg. Dette vil være en nyttig plattform der representanter fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden kan møtes jevnlig for å diskutere saker som omfatter helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen.

Det er gjennom 2022 blitt gjort noen organisatoriske endringer i sentraladministrasjonen. I avdeling for kontroll og påtale ble stillingen som advokat omgjort for å styrke arbeidet med etterforskning og etterretning. For å styrke forskningsarbeidet ble det flyttet noen ressurser ut av avdeling for kontroll og påtale som gjorde at en ny person ble engasjert som del av testplanleggingen. På Dopingkontakten valgte vi i 2022 å endre åpningstider for å være mer tilgjengelige for brukere av tjenesten, to deltidsansatte er engasjert på kveldstid for å serve tjenesten i åpningstider utenfor ordinær arbeidstid. Stillingstittel for administrasjonskonsulent i avdeling administrasjon er endret til rådgiver for drift og sikkerhet. Dette er gjort for å tydeliggjøre nettopp sikkerhet som et viktig aspekt i organisasjonens daglige arbeid.

Sentralt ansatte i ADNO utfører en betydelig andel operativt arbeid gjennom kontroll og foredrag. Slik har det også vært i 2022. Det er nå ansatt to dopingkontrollører på fulltid, som vil planlegge og gjennomføre dopingkontroller, i tillegg bistår ADNOs etterforskere med informasjonsinnhenting og etterretningsarbeid. Innenfor folkehelsearbeidet gjøres omtrent alt av operativt arbeid av ansatte i sentraladministrasjonen. Når det gjelder forebyggende tiltak i idretten, bidrar også sentralt ansatte betydelig i det operative arbeidet, sammen med forebyggere som engasjeres på timer. I 2022 holdt sentralt ansatte omtrent en tredel av de drøye 200 idrettsforedragene.

ADNO har også i 2022 hatt to fylkeskommunale samarbeidsprosjekt, nå i storfylkene Innlandet og Vestland. Stillingene som fylkeskoordinatorer finansieres delvis av fylkene selv.

Kontordrift
ADNO har tilhold i moderne, leide kontorlokaler på Ullevaal stadion. Gjennom pandemi og mye bruk av hjemmekontor var det liten grunn til å gjøre utbedringer av selve lokalene.

Vel tilbake i lokalene er det gjort mindre tilpasninger slik at de fungerer hensiktsmessig til dagens organisering. For å sørge for gode arbeidsforhold for den enkelte er det lagt ressurser i å tilby de ansatte hev-/senkpult, i tillegg til at den enkelte har fått tilpasset kontorstol og arbeidsstasjon.

Det er en kjent sak at det ble påvist forsøk på dataangrep mot antidopingorganisasjoner for et par år siden. Datasikkerhet har derfor hatt høy prioritet i organisasjonen de siste årene, og dette er ytterligere forsterket i 2022. Blant annet er rutiner og retningslinjer for datasikkerhet både for pc-er og mobiltelefoner oppdatert.

Kvalitetssystem

ADNO er ISO-sertifisert etter standarden ISO 9001:2015. I forberedelsene til re-sertifisering i 2023 er det foretatt en total revidering av hele ledelsessystemet for kvalitet. Samtidig er systemet blitt digitalisert. For å tilfredsstille kravene i World Anti-Doping Code og tilhørende internasjonale standarder er det gjort betydelige endringer i deler av vår virksomhet.

Kvalitetsleder og kvalitetsansvarlige i avdelingene har gjennomført møter med temaer der avvikslisten fra eksternrevisjon ble gjennomgått, diskusjon om gjennomføring av internrevisjon, status på revidering av kvalitetssystemet. Gjennom hele året har vi hatt jevnlig møter med ekstern revisor. Tre ansatte gjennomførte kurset «internrevisjon 9001:2015».

Les videre