Kommunikasjon

391 Antidoping Norge 13 1

Dopingkontakten har fått økt oppmerksomhet og i media har de mange kokainsakene blitt et mye omtalt tema.

Antidoping Norge (ADNO) ble 20 år i 2023. Dette har vi ønsket og jobbet for å markere på ulike måter - blant annet med jubileumsseminar, seminarrekke med idrettskretser og med diverse innholdsproduksjon til nettsider og sosiale medier.

Ellers var det et år der Dopingkontakten ble prioritert løftet fram. Dette skjedde blant annet gjennom målrettet annonsering på sosiale medier, der Snapchat ble tatt i bruk som en god annonsekanal. Vi har også brukt enhver anledning til å løfte fram Dopingkontakten ved pressehenvendelser og TikTok-samarbeidet med #Styrketreneren Kasper Kvello ble en definitiv suksess med tanke på å nå ut bredt til en yngre målgruppe. Vi testet også for første gang ut content marketing gjennom VG Partnerstudio.

Kokaintematikken, også som en utfordring i idretten med mange dopingsaker, ble behørig omtalt i media.

Media
2023 starta med bred omtale av antallet kokainsaker i riksdekkende media. Daglig leder Anders Solheim uttrykte en klar bekymring for den dramatiske økningen i antall rusrelaterte saker i idretten, særlig kokain. Det ble oppslag i Dagbladet og VG.

Faksimile VG

Det ble i tillegg viet stor oppmerksomhet til økningen av henvendelser til Dopingkontakten, blant annet gjennom flere saker på TV2. Kanalen har fulgt opp med flere saker, blant annet om mer testing på treningssenter gjennom året. Leder for Dopingkontakten har ved flere anledninger snakket om Dopingkontakten og rekordantall henvendelser i ulike medier. Dette ble også satt i sammenheng med rekordbeslag av anabole steroider av tollvesenet.

Særlig lokalavisene viste dessuten interesse for saker om antidoping og økende testing på treningssentre. Media er også ivrige på å bruke ADNO-ansatte som ekspertkilder i saker som går på proteinpulver og kosttilskudd.

Antidopingregelverket ble igjen et tema i media. Først gjennom diskusjoner rundt plassering av domsorganer, og deretter ble en ny meldepliktforskrift diskutert, der også norske topputøvere engasjerte seg.

Kokain var på medias agenda igjen mot slutten av året med ishockeymiljøet som utgangspunkt. Et nytt samarbeid med Anton Sport der butikkjeden har lansert et antidopingprogram for sine ansatte i samarbeid med Antidoping Norge vekket også interesse i media, både på TV2 og i diverse lokalaviser.

Samarbeid med Anton Sport

    Besøk på antidoping.no

    År Brukere Visninger
    2016 167 600 647 646
    2017 162 237 596 837
    2018 172 973 540 607
    2019 195 632 599 650
    2020 173 943 460 809
    2021 142 751 389 897
    2022 160 607 452 357
    2023 137 474 564 748

    Nettsider
    Vi er opptatt av at informasjonen på nettsidene våre skal være lett tilgjengelig for alle. I løpet av 2023 har vi derfor lagt ned en betydelig jobb for tilfredsstille kravene til universell utforming. Det arbeidet resulterte i vår tilgjengelighetserklæring som vi hele veien jobber med å følge opp.

    Vi har også oppdatert siden om Dopingkontakten og strammet opp kunnskap- og ressurssidene med enklere og mer relevant informasjon.

    Det er tydelig at de som besøker antidoping.no er på jakt etter spesifikk informasjon. Da særlig rundt legemidler. Derfor blir vårt samarbeid med Felleskatalog om legemiddelsøket svært viktig. Dette en tjeneste som er flittig brukt og som oppdateres ofte.

    Antallet visning på antidoping.no har gått opp, mens antallet unike brukere har gått ned. Det kan være flere grunner til det, men det viser i alle fall at mange ser på våre nettsider som en ressurs, som er verdt å besøke flere ganger. Det er sider som Dopinglisten, Ren Utøver og legemiddelsøk som er de mest besøkte sidene på antidoping.no også i år.

    Mot slutten av året gjennomførte vi en spørreundersøkelse om besøkende fant det de lette etter, og 76 prosent svarte JA på spørsmålet.

    Omtrent halvparten av trafikken inn til nettsidene kommer fra det som kalles organisk søk, via søkemotorer som for eksempel Google. At det er så mange som 25% som går direkte inn på antidoping.no uten å bruke Google er høye tall og viser igjen at nettsidene er en ressurs.

    Sosiale medier
    Det er en tydelig trend på våre hovedplattformer, Facebook og Instagram, at førstnevnte står omtrent på stedet hvil når det gjelder antall følgere og spredning av organisk innhold, mens vi har god økning på Instragram. Vi har i løpet av året brukt Storykit til å lage små informasjonsvideoer, blant annet på teststatistikken for fjoråret og dette er poster som går godt på Instagram. Det samme gjør informasjongrafikkene vi lager i Canva på blant annet ulike stoffer.

    På Facebook er det etterkantrapportering fra seminarer og lignende som går godt. Enten gjennom saker eller bildeserier. Rent IL-kampanjen har også gått bra på Facebook. Denne kampanjen var både video og bilder og ga en godt resultat med tanke på nye rene idrettslag.

    Vi har brukt Story-funksjonen på Instagram mer aktivt i år. Blant annet hadde vi "takeover" både på NM-veka og Ekstremsportveko hvor våre to utsendte rapporterte bredt fra aktivitetene og hva de gjorde. Story på IG brukes også flittig til å tagge oss når noen har gjennomført Ren Utøver eller når treningssentre har gjennomført et antidoping-opplegg.

    Podkast
    Vi publiserte tre episoder og en bonusepisode av Antidoping-podden i 2023, som ble sluppet på sommeren.

    Den første episoden handlet om 20 års-jubileet hvor Anders Solheim gikk gjennom historien til ADNO. Blant annet snakket han om hvordan det startet og de sakene han husker best fra sine 20 år.

    Gjest i episode 2 var Kasper Kvello. Kanalen hans, Styrketreneren, på TikTok er svært populær i norsk sammenheng. Han fortalte om kroppspress, sunn trening, hva slags spørsmål han får fra følgerne sine og litt om unge og sosiale medier. Episoden ble også filmet, noe som ga både han og oss innhold å publisere i etterkant.

    Inn mot Tour de France hadde vi en egen spesialepisode om det kjente sykkelløpet. Gjester var Jens Haugland, sportssjef i Uno X som skulle delta i herrenes TdF for første gang, og Mads Kaggestad. Den innspillingen første også til en bonusepisode hvor Kaggestad og Ella Gjømle Berg snakket om å være toppidrettsutøver og se konkurrenter bli tatt i doping rundt deg.


    Prosjekter
    Rent Idrettslag
    2023 ble et år der vi ønsket å løfte fram Rent Idrettslag, et program som handler om at norske idrettslag- og klubber utvikler sin egen antidopingpolicy. I dette arbeidet ble det utviklet filmer med ildsjeler som selv så verdien i å sette antidoping på agendaen i sitt idrettslag. Disse historiene ble tatt ut på ulike måter i sosiale medier.

    Innholdsproduksjon

    ADNO produserer stadig mer av sitt innhold in-house. Dette sikres gjennom egen kompetanse, nødvendig utstyr og tilgang på programvare som gjør at vi enkelt kan lage innhold.

    Visuell profil

    Det ble lagt ned et arbeid med å oppgradere og justere organisasjonens visuelle profil. I den sammenheng ble det også gjort mindre endringer av logoen slik at den egner seg bedre på digitale flater. I denne runden ble også ADNO-profilen med riktige maler tilgjengeliggjort via en digital plattform.