DSC00991

1. ADMINISTRASJON & KOMMUNIKASJON

2023 var siste år i en strategiperiode. Året ble også brukt for å utvikle og vedta en ny ambisiøs og retningsgivende strategiplan.

Stiftelsen Antidoping Norge ble etablert 3. juni 2003 av Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) og Kultur- og kirkedepartementet (KKD) som en uavhengig stiftelse. Bakgrunnen var et ønske om å sikre at kontroll- og påtalevirksomheten av dopingsaker i Norge organiseres uavhengig av NIF og myndighetene.

ADNO gikk ved inngangen til 2023 inn i sitt siste år av strategiplanen for perioden 2020-2023.



De overordnede løftene for perioden 2020-2023 har vært:
Løfte 1: Vi skal ha en verdensledende kontrollvirksomhet
Løfte 2: Vi skal være en pådriver for forebyggende antidopingarbeid i idretten
Løfte 3: Vi skal heve kvaliteten på det internasjonale antidopingarbeidet
Løfte 4: Vi skal lede arbeidet for en dopingfri og helsefremmende treningskultur
Løfte 5: Vi skal være en fremtidsrettet, åpen og veldrevet organisasjon

Ny strategi for perioden 2024-2027

En ny strategiplan ble vedtatt av styret sommeren 2023. Før den nye planen ble vedtatt ble det gjort et grundig arbeid der både ansatte og styret i ADNO har vært involvert i flere runder.

I arbeidet ble det først gjennomført en situasjonsanalyse blant de ansatte i organisasjonen. Videre har arbeidet i grove trekk handlet om å:

  • Forstå omgivelsene og relevante miljøer
  • Kartlegge og kategorisere endringsdrivere
  • Utvikle mulige fremtidsbilder
  • Utlede en strategi med konkrete aksjoner

Det er ingenting i den nye strategien som rokker ved vedtektene og vårt formål, men av endringsdrivere ble digitalisering og kommersialisering pekt på som de to viktigste driverne. Digitaliseringsbegrepet inneholder i så måte mye; både digitalisering av arbeidsprosesser og digitalisering av stadig større del av aktivitetene vi gjør, ikke minst innenfor det forebyggende og holdningsskapende arbeidet vi gjør med økt bruk av sosiale medie-flater.

Når det kommer til kommersialiseringsbegrepet, handler det ikke om at vi skal kommersialisere driften. Det handler om at vi må forstå hvilke kommersielle krefter som treffer oss, hvilke nye arenaer som oppstår og hva vi må gjøre for å forbli relevante. Når idretten og annen treningsaktivitet blir mer kommersiell, må vi se mulighetene i dette bildet.

Liberalisering og FNs bærekraftmål var andre endringsdrivere som ble belyst og løftet fram som del av prosessen. Disse driverne er også hensyntatt og inkludert som del av strategien for de neste fire årene.

Til slutt samlet organisasjonen seg om fire innsatsområder som skal være de viktigste de neste fire årene:

  • Rå og målrettet forebygging
  • Etterretningsbasert og verdensledende kontrollvirksomhet
  • Ny kunnskap, kompetanse og nye tjenester
  • Tilpasse oss og påvirke nye rammevilkår

Visjonen står fast: Ren trening. Like muligheter.

Antidopingarbeidet i idretten finansieres av spillemidler via Kulturdepartementet. For 2023 mottok ADNO 42,5 millioner kroner av spillemidlene til arbeidet for en dopingfri idrett. Det arbeidet som organisasjonen retter mot ungdoms- og treningsmiljøer utenfor den organiserte idretten må ha annen finansiering. I all hovedsak dekkes denne delen av virksomheten av tilskudd fra Helsedirektoratet som framkommer som del av statsbudsjettet. I 2023 var dette tilskuddet på 9,2 millioner kroner. Stiftelsen har også tilskudd som inngår i de samfinansierte prosjektene i fylkeskommuner og kommuner, og driver utover det noe oppdragsbasert aktivitet.

I 2018 og 2019 fikk vi også et tilskudd for å drifte sekretariatet for WADAs visepresident (2018: 1,20 mill, 2019: 1,45 mill).