Organisasjon, personal, kontordrift og kvalitet

Jan
Flere ble takket for lang og tro tjeneste til ADNO under personalseminaret, blant andre Jan De Lange

2023 sto i revisjonens tegn. Hele virksomheten ble gjennomgått både kvalitetsmessig ved at vi ble re-sertifisert og og gjennom WADAs revisjon av hvordan vi følger internasjonale standarder og regler.

Organisasjon
Administrasjonen i Antidoping Norge er organisert i tre fagavdelinger: Kontroll og påtale, forebygging og folkehelse og internasjonalt og medisinsk. Administrasjonsenheten og kommunikasjon er støttefunksjoner til de tre fagavdelingene. Forskningsporteføljen og oppdragsvirksomheten ivaretas av organisasjonens egen forskningssjef.

Ledergruppen i organisasjonen består av syv personer: Daglig leder, avdelingslederne for de tre fagavdelingene, leder av enhetene administrasjon og kommunikasjon og forskningssjefen.

Vi holder til i leide lokaler på Ullevaal stadion, i lokalene vi har vært siden 2016.

Personal og personalutvikling
Pr. 31.12.2023 var det totalt 33 heltidsansatte og 53 deltidsansatte.

Det er ikke foretatt noen organisatoriske endringer i 2023. Sett opp mot ny strategisk plan vil det bli gjort en vurdering av dagens organisasjon for å sikre at vi har riktig kompetanse og en hensiktsmessig organisering for å nå de ambisjoner som er nedfelt i planen.

Våren 2023 ble det gjennomført en medarbeiderundersøkelse, den første etter pandemien. På bakgrunn av denne ble det vurdert tiltak innenfor områder som balanse arbeid/fritid, beslutningsprosesser og informasjon og kunnskapsdeling for å skape enda bedre synergieffekter internt i organisasjonen.

Deltidsansatte

De 53 deltidsansatte kontrollørene er fordelt på seks regioner. De deltidsansatte er timelønnede kontrollører og foredragsholdere, der de fleste har annet ordinært arbeid eller er studenter. Alt kontrollpersonell ble re-autorisert ved en teoretisk prøve, som er et krav i internasjonalt regelverk for å sikre tilstrekkelig kompetansenivå. Vi har i tillegg hatt nyansatt kontrollpersonell under opplæring i alle regioner, og vi har gjennomført internrevisjoner av dopingkontrollen både i og utenfor konkurranse.

Ti av våre deltidsansatte kontrollører ble i 2023 re-sertifisert som International Doping Control Officers (IDCOs) som er et opplæringsprogram utviklet av ITA. Våre dopingkontrollører har bidratt under internasjonale kontroller og mesterskap i inn- og utland.

Aktiviteter
Organisasjonens 20-årsjubileum ble behørig markert på Holmenkollen Park Hotell med mer enn 100 gjester fra inn- og utland. I forbindelse med selve jubileumsfesten ble det arrangert et internasjonalt seminar og et seminar innenfor etterforskning og etterretning.

Under personalseminaret i oktober ble også 20-årsjubileet viet oppmerksomhet, blant annet med en hyggelig jubileumsmiddag der vi mimret og fikk hilsener fra blant andre toppidrettsprofiler og utenlandske samarbeidspartnere.

It-sikkerhet har fortsatt høy prioritet i organisasjonen. For å øke bevisstheten har alle ansatte gjennom året måttet gjennomgå ulike it-sikkerhetsmoduler. Temaet var også oppe under personalseminaret der også deltidsansatte deltok. Samtidig har vi revidert rutiner for bruk av it-utstyr og mobil i utlandet. Det er videre gjennomført et betydelig arbeid med å slette/anonymisere dokumenter i gamle arkiver.

Det er et stadig fokus på å redusere manuelle arbeidsoppgaver gjennom å få på plass nye og bedre digitale løsninger. Dette er ytterligere understreket i den nye strategiplanen og det vi i 2024 leggers opp til en omfattende gjennomgang av organisasjonens digitale arbeidsprosesser.

ISO-sertifisering og WADA-compliance

Antidoping Norge ble re-sertifisert etter standarden ISO 9001:2015 for tre nye år. At kvalitetssystemet nå er lagt opp digitalt sikrer en større bevissthet og bruk av systemet i det daglige.

Høsten gjennomførte WADA en revisjon av hele virksomheten. Gjennomgangen og utfallet bekreftet at vi er en robust organisasjon med et godt nasjonalt antidopingprogram.

Les videre