. 6. Kommunikasjon og informasjon

1040858

Arbeidet ADNO gjør rundt folkehelse har blitt en stadig større og viktigere del av kommunikasjons- og informasjonsarbeidet.

2020 ble året for omstilling. Vi forsto at vi måtte finne nye måter å nå ut med budskapet vårt på og selvsagt ble digitale plattformer enda viktigere da alle måtte holde seg hjemme. Flere av de nye digitale satsingene våre i 2020 var folkehelserelatert.

Noen eksempler:
- Videoserien #Spørforenvenn. Serien bestod av korte videoer tilpasset sosiale medier der fagfolk hos oss svarte på vanlige spørsmål vi ofte får når vi er rundt på foredrag. Flere av spørsmålsvideoene som «Hvordan kan man se at noen har dopet seg?» eller «Burde det ikke være opp til hver enkelt hva man putter i kroppen?» var rettet mot ungdom som kan vurdere å bruke dopingmidler. Gjennom målrettede annonser opplevde vi at vi traff målgruppene vi ville treffe.

- Antidoping-podden. Podkasten ble startet like før sommeren 2020 og har hatt variert tematikk både med folkehelse og idrettsrelaterte episoder. Vi har hatt episoder som «Åtte påstander om doping: Myte eller fakta?» og «Treningspause – en motivasjon for doping». I episodene har vi prøvd å ta opp problemstillinger vi tror unge kan kjenne seg igjen i. Det er også verdt å nevne at den mest nedlastede episoden, med god margin, var innenfor sjangeren folkehelse. Episoden der den tidligere steroidebrukeren Joachim fortalte om både hvordan dopingbruket begynte, hvordan det påvirket han fysisk og psykisk og hvordan han etter over åtte år klarte å komme ut, fikk nærmere 1500 nedlastinger. Vi har også hatt en dedikert episode rettet mot Rent senter-programmet der vi løftet fram ett av sentrene og hadde antidopingarbeid på treningssenter som tema.

Spenst Førde ble plukket ut til å være med i episoden for de har vist spesielt stor innsats i å forebygge doping på senteret.

- Video for lokal mobilisering mot doping. Det nasjonale folkehelseseminaret ble i 2020 gjennomført digitalt, med god støtte fra kommunikasjon. Som del av seminaret ble det også utviklet en ny video for programmet «Lokal mobilisering mot doping». Filmen ble brukt som en reklamepause under seminaret, og siden distribuert bredt via sosiale medier. Med sterke virkemidler ønsket vi at filmen skulle være en vekker og en inspirasjon for beslutningstakere til å ta tak i dopingproblematikken i sine lokalmiljøer.

- Gjennom tiltaket Instagram-takeover har organisasjonen tatt over Instagramkontoer med stort antall følgere som eksempelvis lokalt politi og kommuner. I 2020 gjennomførte vi fire Instagram-takeover og har på denne måten nådd ut til mer enn 5600 personer.

Både på nettsiden vår antidoping.no og i de forskjellige kanalene våre på sosiale medier ble det i 2020 delt mye folkehelse-relatert innhold. Vi laget blant annet infografikk om alle de forskjellige programmene våre som fikk god spredning i sosiale medier. Her får vi presentert programmet på en enkel og kortfattet måte, som igjen er enkelt å dele videre. På Instagram prøver vi også å bruke humor som virkemiddel ved å dele såkalte «memes» som er relatert til arbeidet vårt, som for eksempel Dopingkontakten.

Infografikk
Et eksempel på infografikk om programmene våre vi har publisert på kanalene våre i 2020.