. 1. Organisasjon og personal

Annec
Anne Cappelen gikk av med pensjon etter mange års innsats for antidopingarbeidet.

Covid-19 bidro til at det ble et krevende og annerledes med tanke på personaloppfølging og organisasjonsutvikling. Visse endringer i organisasjonen ble gjort som følge av at flere sentralt ansatte sluttet.

Organisasjon
Administrasjonen er organisert i tre fagavdelinger: Kontroll og påtale, forebygging og folkehelse og internasjonalt og medisinsk. Administrasjonsenheten og kommunikasjon fungerer som støttefunksjoner til de tre fagavdelingene. Ledergruppen i organisasjonen består av seks personer: Daglig leder, avdelingslederne for de tre fagavdelingene, samt leder av enhetene administrasjon og kommunikasjon.

Noen organisatoriske endringer har blitt gjort i 2020. Endringene har i all hovedsak sprunget ut av at ansatte har sluttet, enten ved at personer har sagt opp sine stillinger eller på grunn av at personer har gått av med pensjon.

Oppdragsporteføljen vil fremover ivaretas av forskningssjefen, som er en nyopprettet stilling i første omgang for to år, for å videreutvikle organisasjonens forsknings- og utviklingsarbeid. Prosjektstillingen som ble etablert for å styrke kontakten med topputøvere vil bli videreført, men nå som del av en annen stilling i avdeling for forebygging og folkehelse.

Det er i 2020 foretatt en omfattende kompetansekartlegging av arbeidsstokken på hovedkontoret. Med bakgrunn i denne skal det legges opp et utviklingsløp for å sikre nødvendig kompetanse og videre skolering innenfor prioriterte områder.

Personal og personalutvikling
Det er ingen tvil om at det sosiale aspektet ved arbeidslivet har vært skadelidende gjennom perioden med covid-19. I svært begrenset grad har de ansatte vært på kontoret på Ullevaal stadion. Det er imidlertid funnet gode løsninger for å legge til rette for en best mulig hjemmekontorordning og gjennomføring av sosiale arrangement digitalt.

Med en større stab av ansatte er det naturlig at det blir hyppigere utskifting av ansatte. Med erfaring i de siste par årene er det grunn til å forvente 5-10 slike prosesser i løpet av et år, inkludert deltidspersonell. I løpet av 2020 har tre sentrale og erfarne medarbeidere avsluttet sitt arbeidsforhold i Antidoping Norge (ADNO). Det gjelder fagsjef som har hatt ansvar for kvalitetssystem og internrevisjon (Anne Cappelen), sjef samfunnskontakt (Frode G. Hestnes) og leder av internasjonal avdeling (Rune Andersen). Kun sistnevnte stilling er erstattet direkte. I tillegg har virksomheten fått på plass en ny fagrådgiver økonomi, og hentet inn erstattere for kommunikasjonsrådgiver, fagrådgiver folkehelse og en rådgiver for etterretning og etterforskning. På slutten av 2020 kom det dessuten oppsigelse fra HR-rådgiver som vil bli erstattet.

ADNO har de senere årene sterkere prioritert HR-arbeidet. Dette har vært nødvendig all den tid staben har vokst. En større administrasjon betyr også naturlig hyppigere utskifting, flere permisjoner og igjen flere rekrutteringsprosesser. I 2020 har vi brukt ressurser på å etablere en ny digital HMS-håndbok.

Det har vært avholdt regelmessige allmøter for alle ansatte for å sikre kommunikasjon og involvering. Nye retningslinjer for hjemmekontor er utarbeidet og anbefalinger fra FHI har ligget til grunn for all aktivitet.

Også møtepunkter med kontrollpersonell har foregått via web. Ansattseminaret for sentralt ansatte ble amputert på grunn av koronabegrensninger.

Det å drive testarbeid blir stadig mer komplekst, både med tanke på fleksibilitet og nødvendig kompetanse. Det jobbes med en gjennomgang av hele kontrollvirksomheten og kontrollørkorpset med mål om å finne en hensiktsmessig organisering.

Sentralt ansatte i ADNO utfører en betydelig andel operativt arbeid gjennom kontroll og foredrag. Slik har det også vært i 2020. Innenfor kontrollarbeidet har sentralt ansatte måttet være operative for å drifte og reise rundt med bobilene.

Innenfor folkehelsearbeidet gjøres omtrent alt av operativt arbeid av ansatte ved hovedkontoret. Når det gjelder foredrag i idretten, bidrar også sentralt ansatte betydelig. 43 prosent av de 179 idrettsforedragene som ble holdt i 2020, ble holdt av sentralt ansatte. De øvrige ble ledet av foredragsholdere som engasjeres på timer.

ADNO har også i 2020 hatt to fylkeskommunale samarbeidsprosjekt, nå i storfylkene Innlandet og Vestland. Stillingene som fylkeskoordinatorer finansieres delvis av fylkene selv.