Undersøkelser og evalueringer

IMG 1073

Brukerundersøkelser er viktige for å gjøre arbeidet vårt bedre.

Brukerundersøkelser
Brukerundersøkelser og tilbakemeldinger fra målgrupper vi jobber med er viktig for å videreutvikle og om nødvendig, korrigere aktiviteter og arbeidsprosesser. Det er i 2021 videreført et system for brukerundersøkelser etter foredrag. I tillegg er det gjennomført en kartlegging av utøveres opplevelse av dopingkontrollen under pandemien, og evaluering av prøvetakingsutstyr for urinprøver blant utøvere og dopingkontrollører.

Brukerundersøkelser foredrag
ADNO holder flere hundre foredrag i løpet av et år. For å sikre at foredragene oppleves som attraktive, oppdaterte og relevante, gjennomføres standardiserte, mobilbaserte brukerundersøkelser umiddelbart i etterkant av foredrag. I 2021 besvarte 1166 personer brukerundersøkelser etter idrettsforedrag og 4187 personer etter folkehelseforedrag.

Tilbakemeldingene fra deltakere på foredrag er svært gode.




Undersøkelse blant norske sportsjournalister
Antidoping Norge deltok i Aalunds PR-barometer blant norske sportsjournalister i 2021. Dette er sjette gang vi deltar i denne undersøkelsen siden 2013. ADNO ble denne gangen vurdert av 14 sportsjournalister. Dette er blant de journalistene som har jevnlig kontakt med organisasjonen. Undersøkelsen ble gjennomført før jul 2021.

Hensikten med undersøkelsen er å få en tilbakemelding på hvordan pressen opplever mediekontakten med ADNO, i tillegg til at det gir en tilbakemelding på hvordan media opplever ADNO generelt og toppledelsen i ADNO spesielt.

Organisasjonen fikk gjennomgående en meget god score på hovedområdene TILFREDSHET, IMAGE og TOPPLEDELSEN, målt opp mot tidligere års resultater og målt opp mot andre idrettsorganisasjoner som var med i undersøkelsen.

På TILFREDSHET med pressekontakten scorer vi høyere enn noen gang med 7,50. Det er opp over et halvt poeng fra de siste årene der vi har plassert oss på i underkant av 7,0. Markedsgjennomsnittet på denne indikatoren er på 6,55. Vi scorer høyere enn noen gang på innhold og struktur på hjemmesider (7,09), informasjonsavdelingens responstid (7,58) og evne til å finne riktig personer å snakke med (7,91). På alle disse nevnte områdene scorer vi best av alle organisasjonene som er del av undersøkelsen.

IMAGE kommer vi også godt ut – både sammenlignet med andre og sammenlignet med oss selv fra tidligere års undersøkelser. På godt omdømme er gjennomsnittsscore for organisasjoner i undersøkelsen på 5,62, ADNO går ut med 8,57! Både i 2019 og 2020 ligger vi rett under 8,0 som var opp fra 7,53 i 2017. Vi når rekordhøye 8,71 (8,59 i 2019) og scorer igjen høyt på veldrevet (7,50). Både på omdømme, troverdighet og veldrevet scorer vi høyest av alle i undersøkelsen. Samtidig er det helt klart en utfordring og noe vi bør og kan jobbe aktivt med. På image har organisasjonen nå hatt tre undersøkelser med en score godt innpå 7-tallet etter at vi lå på rett under 6 i 2014.

Også på TOPPLEDELSEN scorer vi igjen relativt høyt, med 8,50 på troverdighet som en svært god tilbakemelding.

Evalueringer
ADNO har i 2021 startet evaluering av blant annet brukervennlighet og pålitelighet ved ulikt prøvetakingsutstyr. Utstyret evalueres av både dopingkontrollører og utøvere i forbindelse med gjennomføring av dopingkontroller. Dette arbeidet vil fortsette inn i 2022.

Les videre