Kommunikasjon og informasjon

Fredrik og Marie i Antidoping podden

Vi når stadig flere i mange målgrupper gjennom innhold og promotering i sosiale medier. Nærmere 900 000 personer fikk vi opp innhold fra Antidoping Norge i sosiale medier i 2021.

Kommunikasjon og folkehelse jobbet også tett gjennom hele 2021 for å utnytte kanalene vi har til å nå ut til de viktige målgruppene våre. I stadig større grad treffer vi dem digitalt. Enten det er gjennom digitale arrangement/webinar eller innhold på sosiale medier.

Et av virkemidlene våre er video i sosiale medier. Vi satset for andre året på rad på spørsmål og svar-videoer i Spørforenvenn-serien. Den hadde også denne gangen mange folkehelserelaterte tema og spørsmål. For eksempel "En venn av meg bruker doping - hvordan kan jeg hjelpe han?", "Er slankemidler doping?" og "Hvor kan jeg få hjelp?".

I Antidoping-podden er det også viktig for oss å nå ut til ungdom i samfunnet. Vi vet fra undersøkelser og erfaring at dette er en gruppe som bruker mye tid på både podkast og tilegne seg kunnskap. Vi viet blant annet en hel episode til temaet ungdom og kosttilskudd der vår egen forskningssjef Fredrik Lauritzen medvirket i tillegg til vinner av ADNOs studentpris, NIH-student Marie Omestad. Gjennom både historien til Omestad (brukte mye kosttilskudd som tenåring på treningssenter) og funnene hennes fra oppgaven kunne vi ta for oss holdningene mange av dagens ungdom har, samtidig som vi kunne opplyse om de faktisk effektene. For oss er det viktig å ikke bruke en moraliserende pekefinger, men komme med nyansert informasjon.

Vi ser at spesielt Instagram er en kanal vi når ut til mange av målgruppene innenfor folkehelsefeltet. Her er målgruppa en del yngre enn f.eks Facebook og mange som holder på trening på treningssenter er aktive på plattformen. I 2021 startet vi med infografikk som vil si bildeinnlegg med tekst. Vi ser at dette er en veldig god måte å nå ut med informasjon og kunnskap på som blir veldig godt tatt i mot.

Vi har publisert innlegg om kosttilskudd, ulike dopingmidler, Ren trening-programmet og bivirkninger. Mye av innholdet vi allerede har eller legger ut på nettsider eller som fins i trykt materiell kan være et utgangspunkt for å lage en infografikk tilpasset Instagram-formatet. Vi har også brukt spørsmål og svar fra Dopingkontakten for å vise hvordan vi svarer de som spør oss om Dopingkontakten. Kunnskapsdeling som også gir Dopingkontakten markedsføring.

Eksempel på hvordan vi bruker Dopingkontakten i sosiale medier.

På Instagram har vi som mål å publisere 3-5 innlegg i uka, og deler i tillegg stories der vi blant annet blir tagget av samarbeidspartnere. I 2021 økte vi fra 3302 følgere i januar til 4047 i slutten av desember.

I november deltok vi på Helsedirektoratets "Styrkeuka" og SoMe-kampanje med emneknaggen #Hverdagssterk. Her utviklet vi eget innhold og satte det inn i en antidopingsammenheng. Vi fikk med to treningsprofiler med på laget, Marte Kjenner og Svein Erik Gjøsund. Begge sendte inn videoer med egne standpunkt om hva #hverdagssterk og #ektetrening betydde for dem. Vi foredlet videoene og delte videre på våre kontoer. Begge ble svært godt mottatt og fikk godt over 2000 organiske visninger (ikke-betalt) og nådde 27 000 personer gjennom annonsering på Instagram. På Facebook fikk videoen med Marte Kjenner hele 10 500 organiske visninger, dette var tydelig et budskap som ble satt pris på.


Annonsering i sosiale medier har de siste årene bare blitt viktigere og viktigere for det forebyggende arbeidet vårt. Særlig er det nok viktig for Dopingkontakten. Vi ser en klar sammenheng mellom når vi har gode annonser gående og aktiviteten inne på Dopingkontakten. I 2021 nådde vi 871 739 personer gjennom annonsering i sosiale medier. Statistikken viser at det er flest menn mellom 25-34 år (130 744 personer) og menn mellom 18-24 år (124 498) som får opp flest annonser fra Antidoping Norge. Det er på Facebook vi nådde flest (495 045), tett etterfulgt av Instagram (438 816).

I 2021 var Nasjonalt seminar i Bergen vårt store fysiske arrangement. Det ble jobbet mye med promotering og markedsføring av dette arrangementet for både å få fysiske påmeldte og digitale deltagere som fulgte livesendinga. 482 personar så seminaret direkte eller da det lå ute i uka etterpå.

Vi gjennomførte tre forskjellige dager med Instagram-takeover med tre nettpatruljer i Politiet, blant annet med nettpatruljen til Oslo politidistrikt og fikk inn mange og gode spørsmål.