Antidoping Norge 2

1. ADMINISTRASJON & KOMMUNIKASJON

Også i 2021 ble arbeidets form og omfang påvirket av pandemien.

Stiftelsen Antidoping Norge ble etablert 3. juni 2003 av Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) og Kultur- og kirkedepartementet (KKD) som en uavhengig stiftelse. Bakgrunnen var et ønske om å sikre at kontroll- og påtalevirksomheten av dopingsaker i Norge organiseres uavhengig av NIF og myndighetene.

ADNO var ved utgangen av 2021 halvveis inn i strategiplanen for perioden 2020-2023.



De overordnede løftene for perioden 2020-2023 er:
Løfte 1: Vi skal ha en verdensledende kontrollvirksomhet
Løfte 2: Vi skal være en pådriver for forebyggende antidopingarbeid i idretten
Løfte 3: Vi skal heve kvaliteten på det internasjonale antidopingarbeidet
Løfte 4: Vi skal lede arbeidet for en dopingfri og helsefremmende treningskultur
Løfte 5: Vi skal være en fremtidsrettet, åpen og veldrevet organisasjon

Visjonen står fast: Ren trening. Like muligheter.

Ellers er det satt som et overordnet mål for organisasjonen at:
Antidoping Norge jobber for en ren idrett og et dopingfritt samfunn.
Vi vil beskytte de ekte vinnerne og fremme en sunn treningskultur.


Det er videre definert seks verdisetninger som vi vil skal prege organisasjonen og de ansatte:
Se muligheter | Skap engasjement | Søk kunnskap | Vær etterrettelig | Vis resultater | Del utfordringen

Antidopingarbeidet i idretten finansieres av spillemidler via Kulturdepartementet. For 2020 mottok ADNO 40,5 millioner kroner av spillemidlene til arbeidet for en dopingfri idrett. Det arbeidet som organisasjonen retter mot ungdoms- og treningsmiljøer utenfor den organiserte idretten må ha annen finansiering. I all hovedsak dekkes denne delen av virksomheten av tilskudd fra Helsedirektoratet som framkommer som del av statsbudsjettet. I 2021 var dette tilskuddet på 8,6 millioner kroner. Stiftelsen har også tilskudd som inngår i de samfinansierte prosjektene i fylkeskommuner og kommuner, og driver utover det noe oppdragsbasert aktivitet.

Covid-19
Det er ikke til å legge skjul på at pandemien som inntraff bare måneder inn i den nye strategiperioden i 2020 har påvirket både arbeidets form og omfang, også i 2021.

Innenfor noen deler av virksomheten har vi ikke kunnet gjennomføre antidopingarbeidet på den måten vi har vært vant til å gjøre det på, og på noen områder har vi måttet begrense aktiviteten. Samtidig har vi blitt tvunget til å tenke nytt og annerledes.

Blant annet med testing ved hjelp av bobiler, utstrakt bruk av hjemmekontor og mer bruk av webinarer og digitale virkemiddel i vårt forebyggende arbeid. Noen av disse erfaringene vil vi ta med oss i det videre arbeidet.