Kommunikasjon

2022 Grafikk aarsrapport

Profilerte utøvere i Antidoping-podden, stor vekst i sosiale medier og nye videosatsinger.

2021 ble nok et år der det digitale ble det absolutt viktigste for å nå ut til målgruppene våre. For Antidoping Norge har det bare blitt viktige og viktigere å være synlige på de digitale plattformene for å spre budskapet og arbeidet vårt.

Det gjorde vi på flere forskjellige måter i 2021. Vi har tatt store steg på sosiale medier, både med tanke på innholdet vi lager og hvor bredt vi når. Det er viktig at vi som forebyggere er synlige på de sosiale medier-plattformene vi vet blir brukt både i og utenfor den organiserte idretten. Derfor har 2021 vært nok et år der produksjonen av trykt materiell har gått ned, samtidig som den digitale produksjonen har gått opp.

Vi nådde 871 739 personer med det annonserte innholdet vårt i 2021. Innleggene våre ble vist 3 300 937 ganger og ga oss 20 496 lenkeklikk tilbake til nettsidene våre.

Media
Alt i alt ble det et relativt rolig medieår for Antidoping Norge. Arbeidet fikk derimot en åpning bokstavelig talt i "prime time" da Rune Andersen mottok hedersprisen på Idrettsgallaen. En velfortjent pris til en mann som har betydd mye for norsk og internasjonalt antidopingarbeid gjennom flere tiår. Prisen ga oss verdifull oppmerksomhet og var en betydelig anerkjennelse til norsk antidopingarbeid.

Det var begrenset oppmerksomhet rundt norske dopingsaker i 2021. Endelig dom i sak som involverte bokser og meldepliktutøver fikk noe oppmerksomhet, og ellers var det noen lokalavisoppslag om utøvere på lavere nivå som testet positivt.

Ellers ble det viet noe oppmerksomhet rundt ADNOs uttalte ønske om en ny lov og utfordring rundt testing av mindreårige. Verdt å nevne er også positive oppslag om Dried Blood Spot som en ny testmetode og at det globale testarbeidet var på vei tilbake til normalen inn mot Sommer-OL i Tokyo. I debatten om menneskerettigheter og Qatar, skrev Anders Solheim et leserinnlegg i Dagbladet der han ønsket å rette fokus mot menneskerettigheter i idretten.

Det er positivt at tematikken rundt doping som samfunnsproblem, foredragsaktivitet i lokale idrettslag og vårt Rent Senter-program vekker fra tid til annen oppmerksomhet i lokale og regionale aviser. ADNO hadde også et medieutspill rundt faren ved å teste positivt etter bruk av kosttilskudd og et innlegg om kroppspress på NRK Ytring.

ADNO ønsker å ha et offensivt kommunikasjonsarbeid. I dette arbeidet er det viktig å være tilgjengelig for media ved henvendelser og drive proaktivt arbeid for å dele kunnskap og utfordringer ved antidopingarbeidet med journalister. Vi arrangerer derfor fra tid til annen egne presseseminar og setter opp møter med enkeltjournalister. Dette ble også gjort i 2021 i en digital form.

I 2021 deltok vi i en PR-undersøkelse blant norske sportsjournalister. Tilbakemeldingene herfra gir høy score til organisasjonen på servicen som ytes til media og på hvordan organisasjonen vurderes på indikatorer som image, troverdighet og veldrevet. Les mer om denne undersøkelsen under kapittel for forskning og utvikling.

Besøk på antidoping.no

År Brukere Visninger
2016 167 600 647 646
2017 162 237 596 837
2018 172 973 540 607
2019 195 632 599 650
2020 173 943 460 809
2021 142 751 389 897

Nettsider og sosiale medier
For Antidoping Norge er det svært viktig å ha gode og oppdaterte nettsider. Det skal være enkelt for alle målgruppene våre å finne informasjonen de er på jakt etter. Informasjonen og kunnskapen gjør vi også i større og større grad tilgjengelig på våre sosiale medier-kanaler. Vi ser at det er en generell trend at trafikken på antidoping.no går ned, mens trafikken på sosiale medier går kraftig opp.

På Instagram har vi hatt et klart mål om å bli større og nå ut til flere. Vi vet vi når en yngre målgruppe på denne kanalen og målgruppen til Dopingkontaken er spesielt viktig på Instagram. Unge som vurderer å bruke doping og søker informasjon er en viktig målgruppe for oss her. Men vi ser også at Rent Senter-budskapet når ut til mange i treningssenter-miljøet og at vi også har fått flere følgere innenfor idretten i løpet av året. Målet for året var å nå 4000 følgere. Vi startet på 3302 i januar og endte på 4047 i slutten av desember.

Brosjyre ble til Instagram-innlegg


Brosjyra ble til en bildekarusell på fem bilder.

Selv om bruken av Facebook går ned blant de yngre, er det fortsatt den plattformen vi når ut til flest med budskapet vårt. Vi vet vi når mange i den organiserte idretten her og kanskje spesielt trenere og ledere. Vi når også samarbeidspartnere som treningssenter, kommuner og andre organisasjoner. På både Facebook og Instagram har vi som mål å legge ut 3-5 innlegg i uka. Dette er viktig for at vi ikke skal forsvinne fra nyhetsstrømmen til følgerne våre og være synlige og relevante. I 2021 nådde vi 932 725 personer på Facebook, noe som var en liten nedgang fra det store bykset vi gjorde i 2020 med 975 350 personer. Vi fikk over 30 000 lenkeklikk tilbake til antidoping.no og fikk 618 delinger av innholdet vårt.

Gjennom året har vi satset spesielt på kunnskapsdeling på Instagram gjennom såkalte infografikker. Vi har hatt tema som kosttilskudd, bloddoping og methylheksanamin. Vi ser at dette er innhold som får stor spredning og vi får gode tilbakemeldinger på. Her har vi også benyttet oss av innhold vi tidligere har delt ut som skriftlig materiell og gjort om til infografikk tilpasset Instagram. Brosjyren "5 ting du bør vite om doping" ble for eksempel om til en infografikk som nådde hele 96 926 personer gjennom annonsering. Mange særforbund delte også denne på sine egne kanaler.

Vi videreførte suksessen med videoserien #Spørforenvenn som vi startet opp i 2020. Våren 2021 samlet vi nye spørsmål som de forskjellige avdelingene opplever at de ofte får i møte med målgruppene på foredrag, arrangement, sosiale medier eller Dopingkontakten. Særforbundene ble også utfordra til å bidra med spørsmål de gjerne ville ha svar på i videoform.

Det ble til 18 nye korte videoer på mellom 30 sekund og 1 minutt. Med tema om alt fra "Hvor lenge er et dopingstoff i kroppen", "Må jeg si fra til ADNO når jeg legger opp?" "Hva er Dried Blood Spot", til "Alle bruker Preworkout, er det trygt å bruke?". På våre egne kontoer så nærmere 20.000 personer videoene organisk (ikke-betalt). Gjennom annonser nådde de 15 videoene over 280 000 personer på Facebook og Instagram og 63 462 av dem så mer eller mindre hele videoen.

På nettsidene våre har det som nevnt vært en nedgang i bruken i 2021. Også dette året har så klart vært preget av at idretten har vært nedstengt og kan nok ha noe med årsaken å gjøre. Som vanlig er det dopinglista som er den mest brukte siden på antidoping.no.

Vi publiserte 70 nyhetssaker i 2021 som totalt hadde 53 560 unike sidevisninger. Likevel er det er en sak fra 2020 som har flest sidevisninger i 2021. "Hva vet vi om Sarm" ble laget med tanke på at den skulle være søkeoptimalisert og dermed dukke opp høyt når man googler "Sarm". I skrivende stund er det denne saken som ligger øverst når sarm blir skrevet inn som søkeord på Google. Med 5378 sidevisninger ser det ut til at vi har lykkes.

Som et ledd i å gjøre det enda enklere lanserte vi høsten 2021 en veileder for medisinsk fritak. Veilederen er knyttet opp mot toppidrettsutøverdefinisjonen. En utøver kan dermed søke opp legemidlet utøveren bruker, legge inn særforbund og nivået utøveren konkurrer på og dermed få svar på om det er nødvendig å søke om medisinsk fritak eller ikke.

Podkast
Etter den gode starten i oppstartsåret 2020 fortsatte vi utviklinga av vår egen podkast, Antidoping-podden i 2021. Flere av våre aller beste utøvere har tatt turen innom podkasten og vi opplever at mange gjerne vil stille opp og snakke om antidoping i podkast-formatet. Carl Fredrik Hagen, en av våre beste proffsyklister, Eivind Henriksen, sølvmedaljør i slegge fra Tokyo, Hedda Hynne, vår beste mellomdistanseløper, tidligere langrennsløper Frode Estil og Olav Lundanes, en av de mestvinnende orienteringsløperne også internasjonalt har vært blant gjestene.

Frode Estil var gjest i episode som ble publisert rett i forkant av ski-VM i Oberstdorf.

Vi har også hatt episoder med ungdom i samfunnet forøvrig som målgruppe. Med temaet ungdom og kosttilskudd tok vi opp holdningene ungdom på treningssenter har til kosttilskuddsbruk. NIH-student Marie Omestad som også fikk ADNOs studentpris i fjor, hadde undersøkt temaet i sin masteroppgave og funnet ut at svært få var negative til kosttilskuddsbruk.

Til 50-årsjubileumet for antidopingarbeidet i Norge lagde vi to episoder som tok for seg historien. Sigmund Loland, professor på NIH, var hovedgjesten og dro de store linjene fra 1971 til 2021. Fra de aller første dopingkontrollene, de store gjennombruddene i både testing og analyse og de store dopingsakene. I tillegg til Loland var tidligere leder ved dopinglaboratoriet Peter Hemmersbach, advokat i påtalenemnda over mange år Niels Kiær og tidligere styreleder Valgerd Svarstad Haugland gjester i de to episodene.

NIH-student Marie Omestad var gjest i episoden om ungdom og kosttilskudd.

Vi publiserte ni episoder i løpet av året som til sammen fikk 11 817 nedlastinger. En god økning fra 7751 nedlastinger på ti episoder i 2020.

Prosjekter
Videoprosjekt

I sosiale medier kjemper vi en hard kamp om oppmerksomheten til målgruppene våre. Derfor mener vi det er viktig å legge inn ressurser i større videoprosjekt med høy kvalitet. I disse prosjektene bruker vi god tid på manus og andre forberedelser sammen med et produksjonsselskap.

I 2021 var en ny runde med spørsmål og svar-videoene #Spørforenvenn et av disse prosjektene. Hele organisasjonen ble involvert i utformingen av spørsmål og manus.

Etter ønske fra avdeling for forebygging satset vi også på en ny video om dopingkontrollen. Ønsket var å få en profesjonell og opplysende video som foredragsholderne våre kan vise til unge utøvere som ikke har vært gjennom dopingkontroll tidligere. Avdeling for kontroll og påtale stilte opp med sin kunnskap og vi brukte frivillige utøvere fra flere forskjellige friidrettsklubber som statister. Vi endte opp med en film på fire minutt som tar for seg alle steg i en dopingkontroll på en enkel måte. En film vi er svært fornøyd med og som kommer til å bli mye brukt mot idretten i foredrag. I tillegg har vi lagt ut kortere versjoner på sosiale medier og hele versjonen er tilgjengelig for alle interesserte på YouTube.

Gjennom året jobbet vi mye med et av ADNOs aller største videoprosjekt gjennom tidene. Med et nytenkende budskap og andre virkemidler enn det vi har vært kjent for å bruke. Vi brukte mye tid på utvikling av ide og manus, og opptakene ble gjort over flere dager høsten 2021. Målet vårt var å vise hvordan vi er avhengig av å jobbe sammen for å sikre en ren og rettferdig idrett. Vi er avhengige av alt fra ildsjelen som vasker drakter og stiller på dugnad, treneren som gir alt på sidelinja og ikke minst utøverne selv. For å sikre de viktige idrettsøyeblikkene på både lavt og høyt nivå.

Filmen som til slutt fikk navnet "Sammen for en REN idrett" ble lansert over nyttår i 2022.

Gjennom året ble det også brukt tid på å forberede lansering av Ren Utøver som også ble lansert på nyåret av 2022. Her var det viktig å samarbeide tidlig med særforbund for å involvere de i prosessen og planlegge promotering og informasjon ut til medlemmene.

Markedsføring
Antidoping Norge har en egen markeds- og promogruppe som jobber på tvers av avdelingene. Gruppa møtes en gang 1-2 ganger i måneden og planlegger og koordinerer innholds- og annonseproduksjon, og utvikler nye ideer. Kommunikasjonsrådgiver leder gruppa og lager en rapport over trafikken på nett og sosiale medier hver uke.

Vi har virkelig sett verdien av en slik gruppe når kontorsituasjonen og smittevernreglene har vært skiftende gjennom hele året. Spesielt har det vært viktig å samarbeide om promotering av de ulike tjenestene våre, som Dopingkontakten. Vi ser tydelig på trafikken at betalt annonsering får flere til å oppsøke chatten til Dopingkontakten.

Mest lest på antidoping.no

Dopinglista Legemiddelsøk Dopingkontroll Ren Utøver Kunnskap og Ressurser - SARM Medisinsk fritak Dopinggruppe S0 Nyhetssak om Sarmer Dopinggruppe S1 Hva er metylheksanamin, nyhetssak
32084 9772 9704 9314 7984 6323 5046 5378 5046 5036