Nye stemmer i Ærlig talt
Steffen Kjærgaard og Marit Bjørgen er to av bidragsyterne i det nye Ærlig talt-magasinet.
Magasinet inngår som en del av holdningskampanjen Ærlig talt, som drives av Norges idrettsforbund og Antidoping Norge, med Norsk Tipping som økonomisk støttespiller. Ærlig talt ble lansert i forbindelse med Idrettsgallaen i 2013, der både tidligere dopingmisbrukere, pårørende og idrettsutøvere bidro med sine historier.
I år er det blant andre Steffen Kjærgaard og Marit Bjørgen som stiller i både video- og magasinform, Kjærgaard snakker om sitt tidligere misbruk, Bjørgen om sine verdier og antidopingholdninger. Sammen med en kvinnelig tidligere bruker av anabole steroider, og tidligere direktør i Verdens antidopingbyrå (WADA), Rune Andersen, sørger firkløveret for tankevekkende stoff.
-Vi er takknemlig for at de vil dele sin historie, som hver på sin måte er et bidrag til verdi- og antidopingarbeidet. Her deles stor kunnskap, dyrkjøpt erfaring og sterke holdninger, sier prosjektleder Halvor Byfuglien som er leder for kommunikasjon- og samfunnsavdelingen i Antidoping Norge.
Tanken bak Ærlig talt-kampanjen er et ønske om å skape en arena for å snakke om doping – ikke bare i overskrifter, ikke med høyt hevede pekefingre – men med innsikt, personlig erfaring og engasjement.
-Vi løfter fram historier som direkte eller indirekte har vært berørt av doping, for på den måten å berøre andre, sier Byfuglien.
Tallenes tale fra 2013-kampanjen var 25 Ærlig talt-kvelder i 19 fylker, 50 arrangementer med innslag fra kampanjen, nesten 200 medieoppslag, 8 200 tilhørere, 15 000 videovisninger på nett, samt 8 500 magasiner og 3000 utdelte brosjyrer. Byfuglien mener likevel det er vanskelig å måle suksessen.
- Det er først og fremst ordene – og ikke tallene – som har gjort Ærlig talt til et ettertraktet innslag. Vi trenger de personlige historiene. Vi trenger å høre dem, og vi må tørre å lære av dem, sier han.
Historiene i tekst og video er tilgjengelig på www.renidrett.no