Lanserer kampanje for Dopingvarsel

- Tips og innspill viktig for å avdekke doping.

Dopingvarsel3 front

SE OG DEL VIDEOEN!

Antidoping Norge lanserte varslingskanalen Dopingvarsel for fire år siden. Siden den gang har det kommet inn flere hundre tips til denne kanalen, og mange av tipsene har ført til å avsløre dopingbruk i norsk idrett.

Med Dopingvarsel gis utøvere, ledere og andre mulighet til anonymt å fortelle om kunnskap, mistanker eller bekymring knyttet til potensielle brudd på dopingbestemmelsene.

- Vi har de senere årene sett hvor viktig tips og innspill er for å kunne avdekke doping. Det har vi sett internasjonalt, og også nasjonalt. Varslingskanalen og økt fokus på etterretningsarbeid har vært en viktig grunn til at vi har hatt relativt mange dopingsaker i norsk idrett de siste årene, sier avdelingsleder for kontroll og påtale, Britha R. Røkenes.

Hun tror likevel det er mange som er usikre på hva en skal varsle om, og hvordan en kan varsle.

- Et viktig budskap fra vår side er at terskelen for å si ifra skal være lav. Vi vil heller ha for mye enn for lite informasjon inn til oss. Vi har erfarne fagpersoner som kan å behandle denne type informasjon, og som følger dette opp på en god og etterrettelig måte. Når det gjelder Dopingvarsel, tror vi rett og slett at det er få som er klar over denne tjenesten, og det er også grunnen til at vi nå lanserer denne kampanjen for å gi oppmerksomhet til Dopingvarsel, sier Røkenes.

Selv om antidopingarbeidet i koronatiden naturlig nok er noe hemmet, jobber ADNOs personer på etterretning og etterforskning for fullt.

Sjekk ut første video i kampanjen her
, og vær gjerne med å del den videre i egne sosiale medie-kanaler - enter du er utøver, idrettsleder eller idrettslag.

- I antidopingarbeidet har vi i liten grad spilt på humor som virkemiddel i kommunikasjonen. Vi hadde stor suksess med det da vi lanserte en Rent Senter-kampanje i fjor, som har hatt godt over en halv million visninger, og vi prøver oss i litt av det samme sporet med denne Dopingvarsel-kampanjen. Vi håper at flere i idretten vil være med på å dele den videre i sosiale medie-kanaler framover, sier kommunikasjonsleder Halvor H. Byfuglien.

Noen scener fra video under!