- Høyere kunnskapsnivå og større bredde i mediedekningen
Slik var året som gikk innenfor kommunikasjon.
TILBAKEBLIKK PÅ 2018: KOMMUNIKASJON
* Oppdatert legemiddelsøk med mulighet for å dokumentere søk
* Lansering av Antidopingskolen som med årets episoder har nær 500 000 visninger på ulike flater
* Facebook-innlegg med rekkevidde på nærmere én million personer totalt
* Instagram-og Snapchat-kampanjer for Dopingkontakten med henholdsvis 120 000 videoavspillinger på ti sekunder og 150 000 eksponeringer
Media er en viktig støttespiller for ADNO og bidrar til å utvikle og belyse aktuelle problemstillinger i antidopingarbeidet. Selv uten profilerte norske dopingsaker viste de en betydelig interesse for dette arbeidet i 2018.
Sjekk også: ADNOs presserom
Internasjonalt preget russisk OL-deltakelse og gjeninnsettelsen av det russiske antidopingbyrået (RUSADA) mediebildet. I Norge var det i større grad enn tidligere fokus på antidopingarbeidet i lokalmiljøer og på treningssenter.
- Antallet henvendelser fra journalister er naturlig nok ikke på det nivået det var på i 2017 og 2016, men det er vår klare oppfatning at kunnskapsnivået om antidoping blant norske journalister er høyere og bredden i det som dekkes er større enn det vi har opplevd tidligere. Det er både gledelig og viktig, sier kommunikasjonsleder Halvor Haugland Byfuglien.
Viktig oppgradering
Antidoping Norge (ADNO) er opptatt av å gjøre nyheter og informasjon godt tilgjengelig for utøvere, både gjennom oppdaterte og brukervennlige nettsider og nyttige verktøy. Den største enkeltstående nyvinningen på nettsiden i 2018 var oppgraderingen av legemiddelsøket.
- Her ble det utviklet en funksjon som gjør det mulig for utøvere å innhente sikker dokumentasjon på søket som er gjort. Dette har kommet til i dialog med Olympiatoppen, og med teknisk støtte og tilpasning fra Felleskatalogen, sier Byfuglien.
ADNO bruker også sosiale medier for å nå ut med viktig informasjon, og gjennomførte i 2018 en rekke vellykkede kampanjer på ulike flater. Videoserien Antidopingskolen, med to nye episoder som ble lansert i 2019, har nådd over 420 000 personer på Facebook og promovideoer for Dopingkontakten nådde et bredt publikum: En kampanjevideo på Instagram oppnådde 120 000 videoavspillinger på i snitt ti sekunder, mens en tilsvarende video på Snapchat oppnådde 150 000 eksponeringer.
- Vår satsing på video og sosiale medier bærer frukter, og er selvsagt noe vi vil forsterke videre. Det er viktig at vi treffer målgruppene der de er, med en form som er attraktiv og med informasjon som er relevant, sier kommunikasjonslederen.
* Oppdatert legemiddelsøk med mulighet for å dokumentere søk
* Lansering av Antidopingskolen som med årets episoder har nær 500 000 visninger på ulike flater
* Facebook-innlegg med rekkevidde på nærmere én million personer totalt
* Instagram-og Snapchat-kampanjer for Dopingkontakten med henholdsvis 120 000 videoavspillinger på ti sekunder og 150 000 eksponeringer
Media er en viktig støttespiller for ADNO og bidrar til å utvikle og belyse aktuelle problemstillinger i antidopingarbeidet. Selv uten profilerte norske dopingsaker viste de en betydelig interesse for dette arbeidet i 2018.
Sjekk også: ADNOs presserom
Internasjonalt preget russisk OL-deltakelse og gjeninnsettelsen av det russiske antidopingbyrået (RUSADA) mediebildet. I Norge var det i større grad enn tidligere fokus på antidopingarbeidet i lokalmiljøer og på treningssenter.
- Antallet henvendelser fra journalister er naturlig nok ikke på det nivået det var på i 2017 og 2016, men det er vår klare oppfatning at kunnskapsnivået om antidoping blant norske journalister er høyere og bredden i det som dekkes er større enn det vi har opplevd tidligere. Det er både gledelig og viktig, sier kommunikasjonsleder Halvor Haugland Byfuglien.
Viktig oppgradering
Antidoping Norge (ADNO) er opptatt av å gjøre nyheter og informasjon godt tilgjengelig for utøvere, både gjennom oppdaterte og brukervennlige nettsider og nyttige verktøy. Den største enkeltstående nyvinningen på nettsiden i 2018 var oppgraderingen av legemiddelsøket.
- Her ble det utviklet en funksjon som gjør det mulig for utøvere å innhente sikker dokumentasjon på søket som er gjort. Dette har kommet til i dialog med Olympiatoppen, og med teknisk støtte og tilpasning fra Felleskatalogen, sier Byfuglien.
ADNO bruker også sosiale medier for å nå ut med viktig informasjon, og gjennomførte i 2018 en rekke vellykkede kampanjer på ulike flater. Videoserien Antidopingskolen, med to nye episoder som ble lansert i 2019, har nådd over 420 000 personer på Facebook og promovideoer for Dopingkontakten nådde et bredt publikum: En kampanjevideo på Instagram oppnådde 120 000 videoavspillinger på i snitt ti sekunder, mens en tilsvarende video på Snapchat oppnådde 150 000 eksponeringer.
- Vår satsing på video og sosiale medier bærer frukter, og er selvsagt noe vi vil forsterke videre. Det er viktig at vi treffer målgruppene der de er, med en form som er attraktiv og med informasjon som er relevant, sier kommunikasjonslederen.