Dopingkontakten i ny drakt

Dopingkontakten har fått ny nettside, ny logo, en ny visuell identitet og utvidet åpningstid.

Dopingkontakten med logo og symbol

Antidoping Norges anonyme chattetjeneste, Dopingkontakten, har opplevd en stadig økning de siste årene. Flere unge ser behovet for å snakke med fagfolk om doping, trening og kropp. På bakgrunn av dette velger ADNO å løfte fram Dopingkontakten som en enda tydeligere merkevare. To viktige steg i dette arbeidet var en ny nettside og en ny visuell identitet. 

Designstudioet Cretalux, som også står bak den visuelle identiteten til Antidoping Norge, ble valgt til å utvikle den nye visuelle identiteten til Dopingkontakten.

– Dette prosjektet har vært en sann glede å jobbe med, - et svært samfunnsviktig og aktuelt oppdrag, sier daglig leder i Cretalux Line Støtvig.

– Vi vært opptatt av å skape et ærlig, ekte og imøtekommende uttrykk, sier designer hos Cretalux Anette Kirkeby.

Den nye visuelle profilen forklares på følgende måte:

Dopingkontaktens symbol er to abstrakte former som speiler hverandre og får kontakt. Som reflekterer den kontakten ungdom og voksen har i Dopingkontakten. Formene er abstrakte fordi flesteparten av ungdommene som kontakter Dopingkontakten er utenfor den organiserte idretten, og de stramme rammene som idretten tilbyr. De abstrakte formene underbygger dette.

Det blå kvadratet og typografien i logoen knyttes til Antidoping Norge og sikrer familielikhet, samtidig som symbolet ivaretar selvstendigheten til Dopingkontakten.

De blå fargene er link til modermerket mens Dopingkontakten har fått sine egne farger som tilfører varme, friskhet og aktualitet.

Den nye visuelle identiteten har blitt med inn i arbeidet av en ny nettside. Den jobben er gjort i samarbeid med Feed. Tanken bak er å lage en imøtekommende side hvor de som ønsker en prat får gjort det på en enkel måte. I tillegg skal informasjonen som ligger der være lett å forstå. 

– Den nye visuelle profilen og nettsiden er et godt og viktig løft for Dopingkontakten. Tidligere har tjenesten forsvunnet blant alt annet på hovedsiden til Antidoping Norge og det har vært utydelig hvem målgruppen til tjenesten er. De nye nettsidene viser tydelig at tjenesten er for de som vil prate anonymt om dopingmidler, uavhengig av om det er noe de selv bruker, vurderer eller om de kjenner noen som bruker. Vi opplever at designet speiler hvordan vi ønsker at tjenesten skal oppfattes av de som tar kontakt med oss; ikke-dømmende, oppdaterte, støttende og veiledende. Jeg er overbevist om at grepene gjør det lettere for de aktuelle målgruppene å ta kontakt, sier Marte Otterholm Fjeld, avdelingsleder Forebygging og folkehelse.

Dopingkontaktens åpningstider er også utvidet. Så nå er Dopingkontakten åpen fra mandag-torsdag klokka 11-20. Besøk den nye nettsiden på dopingkontakten.no