Dette er Antidoping Norges nye logo

I dag lanserer ADNO ny visuell profil. Lær mer om symbolikken og fargevalgene.

Dette er antidoping norges nye logo17

I dag lanserer Antidoping Norge (ADNO) en helt ny visuell profil. Det omfatter blant annet en ny logo, ny grunnfarge, ny forkortelse og nye fonter i trykt og digitalt materiell.

Antidoping Norge har utviklet seg mye de siste årene, både i form av antall ansatte sentralt og også når det gjelder virkeområder og målgrupper. Ved inngangen til 2016 har vi etablert en ny strategiplan og en ny organisasjonsplan, og da så vi det også som naturlig å vurdere Antidoping Norges visuelle profil.

- Antidoping Norge har hatt sitt symbol siden stiftelsen ble etablert i 2003, dog med mindre justeringer. Vi har også hatt ulike R-logoer underveis. Nå så vi behov for å stramme opp dette, sier kommunikasjonsleder Halvor H. Byfuglien.

Det nye symbolet er et likhetstegn som understreker budskapet i den nye visjonen:«REN TRENING. LIKE MULIGHETER». Det er også et symbol som brukes av WADA og flere andre nasjonale antidopingorganisasjoner.

Ulike roller
Hovedlogoen er svart likhetstegn på blå bakgrunn og med hvite bokstaver. Men symbolet og navnetrekket vil også tas i bruk på andre måter med forskjellige variasjoner av de tre fargene.

- Vi ønsket oss en tydelig visuell profil, tydelig i form av symbol, farge og font. Vi så også behov for å ha en visuell profil med en variert «garderobe». Antidoping Norge spiller ulike roller i møte med ulike målgrupper. Spennet er stort fra å avsløre doping og påtale brudd på dopingbestemmelsene, til å drive forebyggende antidopingarbeid blant unge gutter og jenter.

Antidoping Norge har samarbeidet med designstudioet Cretalux om den nye profilen.

- Det har vært en grundig prosess, et godt samarbeid. Og det må det jo være, det er som skreddersøm: Kunden må være til stede hele tiden for å få dressen til å passe, beskriver kreativ leder og designer Bjørn Rybakken i Cretalux.

I videoen øverst i denne artikkelen kan du høre Rybakken forklare mer om valg av symbol, farger og den nye forkortelsen ADNO.

Stolte av oppdraget
Designbyrået la vekt på å sette seg godt inn i hva Antidoping Norge står for og hvordan organisasjonen ønsker å framstå før de begynte arbeidet med å designe den visuelle profilen.

- Det er helt avgjørende å vite hvor man kommer fra og hvor man skal, og å kjenne de verdiene man bygger virksomheten sin på og det viktige arbeidet man driver. Jeg oppfatter Antidoping Norge som en svært profesjonell organisasjon. Vi er veldig stolte i Norge av å være rene når det gjelder doping. Norge var et foregangsland på mange måter. Å jobbe for ADNO synes vi har vært veldig flott, vi er stolte av det, sier Rybakken.

Denne uka har ADNOs lokaler på Ullevaal Stadion blitt pyntet opp med nye logoer og farger. I dag har nettsidene fått nytt design, og profilen tas i bruk på klær, profileringsutstyr, brev, sosiale medier og informasjonsmateriell.

- Med den nye profilen ønsker vi å legge til rette for Antidoping Norge som en tydeligere avsender på de steder der vi er til stede, det være seg om vi er på et Ungdoms-OL, i foredragssammenheng, i ekstern media, på treningssentre eller i toppidrettsmiljøer, sier Byfuglien.