Bygger holdninger - sikrer kunnskap

7. mars lanserer ADNO nye Rent IL. Nå blir det enda enklere for idrettslag å spre kunnskap om antidoping.

17215 31
Nye Rent IL lanseres 7. mars. Foto: Martin Slottemo Lyngstad

HVA: Lansering av Rent IL
HVOR: Ullevål stadion, Meet
NÅR: 7. mars klokken 08.30
GRATIS PÅMELDING:Meld deg på Rent IL-lanseringen her

Nye Rent IL lanseres på Meet, Ullevaal stadion, torsdag 7. mars. Dagen starter med frokostservering og mingling 08.30 og fortsetter med en innledning av Antidoping Norge og NIF.

Videre blir det innlegg som tar for seg kroppsbilde hos yngre utøvere og bruken av kosttilskudd, før det webbaserte verktøyet Rent IL presenteres for publikum i sin nye versjon.

- Vi gleder oss veldig til å vise frem nye Rent IL. Antidoping angår alle som er glad i og driver med idrett. Med Rent IL tilbyr vi et program som skal være tilpasset idrettslag på alle nivåer - og i alle størrelser. Programmet skal være enkelt å bruke i det som for mange er en travel idrettshverdag - og skal oppleves som viktig og verdifullt for den enkelte klubb og idrettslag, sier kommunikasjonsleder Halvor Byfuglien i Antidoping Norge.

Unngå ubevisst doping
Med nye Rent IL skal det bli enklere for idrettslag over hele landet å sette fokus på antidoping.

Rent IL tar én til to timer å gjennomføre, legger opp til en diskusjon i idrettslagene om risiko for doping og utfordrer til å sette opp en handlingsplan med konkrete tiltak. Prosessen ender med en sertifisering idrettslaget beholder i to år.

- På den ene siden handler det om å bygge holdninger og verdier blant unge utøvere. På den andre siden handler det om å heve kunnskapen og bistå idretten med å unngå utilsiktede brudd på dopingbestemmelsene, presiserer kommunikasjonslederen.

Som tidligere vil Rent IL være et webbasert program der idrettslagene selv kan ta seg gjennom prosessen med å utvikle en handlingsplan. I den nye versjonen vil idrettslagene i større grad enn tidligere også få tilgang på ressurser som de kan bruke i arbeidet og dessuten få tilsendt materiell som kan synliggjøre antidopingengasjementet overfor utøvere, ledere, foreldre og andre.