Trening og Clenbuterol

Hei, er ein gutt på 21 år, har et spørsmål relatert til trening, har vært aktiv på trenings studio i snart 1 år, før det drev jeg ellers med fotball, målet er og forbrenner mest mulig fett frem over, og har fått tak i noe som heter clenbuterol, som jeg tenker og starte med om litt.

 

Har lest en del bivirkninger på nett osv, men de mest alvorlige bivirkningene eg vel med for høy doseringer ? Skal bare bruke det 2-4 uker til jeg har fått bort en del fett. Har ellers aldrig hatt noe problemer med hjerte eller høy puls, så sies å være noen av bivirkningene.

 

Men spørsmålet bler om det er farlig å ta dette i bare en kort periode med kontrollert inntak ?

Ja, clenbuterol kan være skadelig for kroppen din. Clenbuterol brukes til behandling av astma i enkelte land. Vi vet ikke så mye om clenebuterol spesifikt, fordi medikamentet ikke er godkjent i Norge. Rapporterte bivirkninger ved store doser med clenbuterol er; økt hjertefrekvens, økt blodtrykk, skjelving, feber, uro,nervøsitet og søvnproblemer.Dersom man fra før har forhøyet stoffskifte (hypertyreose) eller forhøyet blodtrykk (hypertensjon), kan clenbuterol forverre disse tilstandene. Dette kan være livstruende.

Det har kraftige anabole egenskaper og har derfor de samme egenskapene som anabole steroider AAS. Det hevdes av misbrukere at medikamentet etter lengre tids bruk kan føre til ASTMA. Dette kan skyldes at reseptorer i bronkiene pga lang tids kraftig stimulering blir nedregulert eller tilbakedannet, slik at en astmalignende tilstand oppstår når man stopper misbruket.

Dopingtelefonen vil på det sterkeste råde deg til å styre unna dette medikamentet. Det står på IOC`s liste over forbudte dopingmidler. Men valget er ditt. Hvorfor ikke tenke alternativt? Når det betyr så mye for deg å gå ned i vekt og å vise mer muskler, hvorfor ikke bruke viljen din til trene og tenke forbrenning både på kort og lang sikt. Og å tenke kosthold.

Muskler veier mer enn fett. Jo mer du bygger opp muskelmasse jo mer forbrenner du fett!

Husk det.

Alle medisiner har bivirkninger. Hvor høy risiko er du villig til å ta dersom du ”tør å tenke litt i fremtid?” Riktig treningsprinsipper og riktig ernæring gir deg raskt mindre vekt, og økt selvfølelse. Hva med å kontakte fysioterapeut, personlig trener og/el ernæringsfysiolog?

Lykke til.

Publisert: 03.02.14 - Oppdatert: 01.12.16

03. februar 2014