Proteinpulver

hei jeg er en 13 år gammel tynn gutt som spiller hockey. jeg vil gjerne legge på meg litt og bygge muskler. så jeg lurte på om det er det farlig for meg og bruke proteinpulver?

Hei.

Takk for spørsmål.

Topp at du driver idrett!

Det er en ganske vanlig problemstilling du skisserer her, og det er fullt mulig å bygge muskler uten å ta tilskudd av protein. Så det du må spørre deg om er hvorvidt du faktisk trenger proteinpulver etter å ha lest svaret vårt. Så lenge du spiser variert, og sørger for at du får i deg protein etter hver trening, helst til alle dagens måltider, så trenger du ikke å ta proteintilskudd. Proteiner får du fra egg, melkeprodukter, kjøtt, fisk, kylling, skalldyr og belgfrukter. Spiser du et "vanlig" middagsmåltid som inneholder fisk, egg, kjøtt eller kylling, eller et "vanlig" brødmåltid med et par skiver brød med proteinrikt pålegg + et glass melk, så får du i deg det du trenger av karbohydrater og protein etter en treningsøkt. Mange som faktisk tar proteintilskudd hevder at for å bygge muskler raskere skal man ta mer protein enn anbefalt. Konsekvensen kan i verste fall føre til nyreskader. Dessuten er det å kaste penger ut av vinduet. På travle dager der du kanskje ikke rekker å spise et skikkelig måltid etter trening, kan du godt drikke en proteindrikk eller ta en treningsbar, men dette er altså ikke nødvendig så lenge du får spist et skikkelig måltid. Helsedirektoratet sier at det er ikke nødvendig å tilføre ekstra proteintilskudd når man får dekket sitt behov gjennom vanlig mat. For mye protein kan resultere i at man kanskje ikke får i seg så mye fett og karbohydrater som optimalt, noe som faktisk kan ha en negativ på treningsøktene.

Problemet med helsefremmende preparater, slankepulver, kosttilskudd og ikke godkjente «legemidler» er at man har ingen garanti for at det som står på boksens innhold stemmer overens med pulver/tablettenes faktiske innhold.  Dette fordi de ikke blir kontrollert slik som medisiner blir. Ved bruk av tilskudd anbefaler vi et samarbeid med helsepersonell, ernæringsfysiolog el lege for eksempel. Viktig å huske på at for å bygge muskler trenger kroppen også karbohydrat, fett, vitaminer og mineraler. Olympiatoppen hevder at idrettsutøvere som har et optimalt kosthold, har ikke behov for tilskudd. Det er derfor ikke nødvendig å tilføre ekstra proteintilskudd når man får dekket sitt behov gjennom vanlig norsk kosthold. Hvordan trener du styrke? Husk at riktige treningsprinsipper har stor betydning for utvikling av styrke og muskelmasse.

God trening med godt kosthold!

Hilsen Dopingkontakten

Ring oss gjerne på 800 50 200

Publisert: 07.11.16 - Oppdatert: 01.12.16

07. november 2016