Hva skal jeg som helsesøster se etter?

Jeg er helsesøster på en ungdomsskole. Jeg har hørt at noen av elevene bruker anabole steroider og veksthormon. Hva skal jeg som helsesøster være oppmerksom på?

Hei, det viktigste for deg som helsesøster er å være en voksenperson som bryr seg, og som kanskje tør å stille spørsmålene. Dersom du får inn en elev med utfordringer på det fysiske eller psykiske plan, så må du huske at det kan være tegn til bruk. Det finnes dessverre ingen «sjekkliste» for tegn til bruk av anabole steroider, men det er et puslespill der man må se de forskjellige tegnene opp i mot hverandre. Mange av bivirkningene ved bruk av anabole steroider er de samme kroppslige forandringene som skjer når guttene går gjennom puberteten, så vi kan ikke sette likhetstegn mellom en bivirkning og bruk, men må se på hele situasjonen.

Dersom du får mistanke til at noen av dine elever bruker slik stoffer så må du ikke være redd for å ta det opp, men du må også være obs på at de nok også har fått informasjon om hva de skal svare når noen sier det er farlig. Det er dessverre slik at mange av selgerne og nettsidene som promoterer slike stoffer også legger ut mye argumentasjon som skal imøtegå oss som forsøker å fortelle hvor farlige enkelte bivirkninger er.

Hilsen Frode

Publisert: 17.11.14 - Oppdatert: 20.01.16

17. november 2014